Innovációk a nagyvilágból

Önjáró cukorrépa-betakarítók fordulóvezérlése: Smart Turn

A traktor-munkagép-kapcsolatok esetében a műholdvezérlésű automatakormányzás - a legtöbb esetben - már tartalmazza a táblavégi fordulók automatikus végrehajtását, ami egy gombnyomással elvégezhető, és a művelet a memóriában el is tárolható. Ennek a mintájára fejlesztették ki a cukorrépa-betakarító gépeket gyártó német Holmer és a Reichhardt elektronikai vállalatok az önjáró Terra Dos T4 nagyteljesítményű cukorrépa-betakarító kombájnra a mechanikai sorvezetéssel kombinált, GNSS vezérlésű Smart Turn fordulóvezérlő menedzsmentet. A Smart Turn intelligens fordulóvezérlő rendszer nagy pontossággal, a legkisebb fordulási úttal és forduló idővel, teljesen automatikusan végzi el a betakarítógép táblavégi visszafordítását, illetve új fogásba történő beállítását.

A Smart Turn automatikus fordulóvezérlés folyamatának egymást követő elemei: mechanikai sorvezetéssel kombinált betakarítási munkamód, eltolt nyomvonalú üzemeltetéssel; a tábla végéhez közeledve a rendszer hangjelzést ad a gépkezelőnek, aki aktiválja a fordulást vezérlő szoftvert. A munkavégző cukorrépa-fejező és gyökérkiásó adapterek kiemelése a tábla végén; a fordulás megkezdése, most már összkerék-kormányzással és beállás az újfogásba; a fejező+gyökérkiásó adapterek leengedése; további betakarítási munkamód ismét mechanikai sorvezetéssel és eltolt nyomvonalon történő üzemeltetéssel.

Az intelligens, automatikus fordulóvezérlő rendszer előnyei: védi a talajt a káros talajtömörítéstől, nincs szükség felesleges manőverezésekre a forduláskor; csökkenti a betakarítási (fejezési, kiszedési, elhagyási) veszteségeket és a gyökérsérüléseket, mert a munkavégző adapterek mindig a megfelelő időben és helyen kerülnek kiemelésre vagy leeresztésre; az összkerék-kormányzás lényegesen csökkenti a fordulóidőt, ezáltal növeli a produktív területteljesítményt; a táblavégi fordulóknál teljesen tehermentesíti a gépkezelőt, aki így - főleg az éjszakai munkavégzések során - a betakarítógép minőségi munkavégzésére koncentrálhat.

Kubota új generációs traktorcsaládja: M7002

Az M7001 sorozatot felváltó M7002 traktorok felszereltsége jobb, konfigurációs lehetőségeik gazdagabbak. Legszembetűnőbb újdonságuk a 6 sebességes Po-wershift-hajtómű, a teher alatt kapcsolható 30/15 vagy mászósebességgel is rendelkező 54/27 fokozattal. A megengedett össztömeg most már 11500 kg. A motorok a korábbiakkal szemben alacsonyabb hajtóanyag-fogyasztás mellett is megőrizték teljesítményelőnyüket.

A dízelmotor-specialista Kubota bevált 6,1 literes V6108, 4 hengeres motorja felér sok más, azonos teljesítménykategóriájú 6 hengeres motorral, bőséges teljesítménytartalékával eleget téve a kemény mezőgazdasági munkanapok által támasztott követelményeknek. A három modell 130, 150 és 170 LE teljesítményű (plusz 20/20/5 LE Power-Boost). Maximális forgatónyomatékuk már 1400 min-1 fordulatszámnál jelentkezik. Az ebben a teljesítményosztályban legjobb teljesítmény-jelleggörbe a teljesítmény-leadó tengelyről hajtott munkagépeknél érvényesül igazán. Az erőteljes motor az SCR (AdBlue®) szelektív katalizációval, a hangtompítóval kombinált DPF részecskeszűrővel és az EGR kipufogógáz-visszavezetéssel együtt garantálja a kipufogógáz EU IV fokozatot meghaladó tisztaságát. Légszűrőrendszerük kiemelkedően hatékony.

Egy ekkora traktornál magától értetődő, hogy két divatos rendszere - HMS és TIM - megfelel a kor színvonalának. A kezelési komfortot az újszerű joystickvezérlés és a HMS-fordulómenedzsment (Headland Management System) háttértárolójának 20 különböző esetet rögzítő bővítése fokozza. Az „előd" is képes volt arra, hogy az egyszer mintaszerűen kivitelezett forgóban (például eke kiemelése; differenciálzár ki; néhány méter után az eke átfordítása, visszaeresztése; differenciálzár be) végrehajtott műveleteket egyetlen billenőkapcsoló működtetésével megjegyezze, és attól kezdve pontosan ismételje. Ezen túlmenően az automatikus kormányzást is optimalizálták, és egy új „Nudge" funkcióval egészítették ki. Ennek segítségével a traktoros a HMS-rendszerben beállított szakaszhatárt centiméteres pontossággal észleli.

A gondtalan bálázás érdekében kifejezetten ehhez a sorozathoz kifejlesztett TIM-rendszer (Tractor Implement Management) lehetővé teszi azt, hogy a bálázó vezérelje a traktor haladási sebességét és a teljesítmény-leadó tengely fordulatszámát. A gépcsoporton belüli intelligens kommunikációnak köszönhetően a vezetőnek többé nem kell állandóan figyelemmel kísérnie a kívánatos bálatömörséget sem. A beállított bálaméret elérésekor a traktor önműködően megáll, és sor kerül a bála kihelyezésére. A vezetőfülke rugózása és zajszintje is tökéletesedett. A Deluxe MSG95AL741 ülés nagyobb kényelmet biztosít.

Most már elektromosan állítható visszapillantó-tükörrel, belső világítással, valamint munkahely-megvilágító LED-fényszórókkal is kaphatók ezek a traktorok. A nagyobb vonóerő-kifejtés és a csekélyebb talajtaposás érdekében nagyobbak a gumiabroncsok: elöl 600/60R28, hátul 710/60R38 méretűek.

Új fejlesztésű szemenként vető gépek Kuhn Maxima 3

A francia Kuhn sikeres Maxima 2 – 3-18 soros, 12 alapváltozatú – szemenként vető gépcsaládjai után kifejlesztették a sorozat harmadik generációs változatait, amelyek ~10 km/h munkasebességig kínálnak nagy vetési pontosságot. A Kuhn Maxima 3 vetőgép sorozat legújabb 8 soros gépei a Maxima Ti E, TiM E (8/9 soros) és TRR típusjeleket viselik.

A vetőgépeket pneumatikus, szívólevegős rendszerű vetőszerkezetekkel látták el magadagoló szerkezeteiket soronkénti villanymotorok hajtják meg. A korszerű villanymotoros meghajtó- és elektronikai vezérlőrendszerrel a vetés valamennyi lényeges eleme és funkciója (menet közbeni tőtávolság átállítás, tőszámváltoztatás; egyes vetősorok elzárása; elektronikus vetésellenőrzés; művelőút-vezérlő automatika stb.) az üzemeltető erőgépből a vezérlőterminálon keresztül beállítható, ellenőrizhető, illetve üzemelés közben is megváltoztatható. Az egyszerű használat mellett a villanymotoros adagolószerkezeti meghajtás a vetés pontosságát is növeli, valamint a GPS-vel való munkavégzés is egyszerűbbé válik. A GPS-helymeghatározással minden vetősor a megfelelő pillanatban automatikusan kapcsol be és ki, megakadályozva így a bevetetlen területek vagy felülvetések kialakulását, ami a felhasználó számára jelentős vetőmagköltség-megtakarítást jelent. A függesztett Maxima 3 Ti E 8 és TiM E 8/9 vetőgépek a Varimax® teleszkópos gerendellyel rendelkeznek, amely lehetővé teszi a vetési sortávolságok 37,5-45-50-55-60-65-70 és 75 cm-re (a TiM E gép esetében 80 cm-re is) történő hidraulikus átállítását. A gépekkel a kukorica, napraforgó, borsó, bab, repce és szója vetőmagvak kivetésére nyílik lehetőség.

A vontatott 8 soros, 70-75 cm sortávolságú Maxima 3 TRR vetőgép üzemeltetéséhez ~100 LE teljesítményű erőgép is elegendő. A vetőgépekhez opcionálisan többféle kiegészítő (pl. starterműtrágya kijuttató, mikrogranulátum-kiadagoló) berendezés is beszerezhető.

Szerkesztőség