Innováció a szecskázásban

Borítókép

A magajáró szecskázógépek jól kiforrott, magas szintű innovációt tartalmazó gépészmérnöki konstrukciók. Felépítésükre a hajtott mellső és kormányzott járószerkezet, a mellsőtengely fölött elhelyezett kezelőfülke, előtte a hengeres tömörítőszerkezet, a kezelőfülke alatt szecskázódob, majd a szemroppantó, az anyagáramlást segítő segédventilátor, a meghajtó dízelmotor a hajtásátvitellel és a hidrosztatikus járószerkezeti hajtás a jellemző. A szecskázópiac meghatározó szereplői aClaas GmbH, a John Deere & Co., Bernard Krone Holding & Co. KG, New Holland NV mellett az újabb gyártók, az Agco csoporthoz tartozó Fendt GmbH (Catana-sorozat), a Rostselmash Company (RSM sorozat) vagy a Gomselmash (Palesse SF 80 sorozat) új konstrukciói is ezt a konstrukciót követik. Természetesen a gyártók a felhasználói igényeknek megfelelően a szecskázógépeket gépcsalád-elven, számos opciós kiegészítő berendezéssel gyártják.


A 6 hengeres adagolószerkezet konstrukciója

A klasszikus építésű gépek a teljesítménynövelés, a betakarított takarmány minőségének javítása, az üzemanyag-felhasználás csökkentése, vagy épp a széleskörű technológiai alkalmazás – biogáz, szálas- és tömegtakarmány-betakarítás, fás- és lágyszárú energianövények betakarítása – a funkcionális szerkezeti részeik alapján egymástól eltérő innovációkat tartalmazhatnak.

Az adagoló- vagy etetőszerkezet klasszikus kialakítása 4 vagy 6 hengeres. A 6 hengeres változat (Fendt Catana sorozat, Krone BX sorozat) hosszabb úton és nagy tömörítőerővel vezeti be az anyagot a szecskázódobhoz, de kisebb az anyagtovábbító és tömörítőhengerek mechanikai igénybevétele. A 4 hengeres adagoló-berendezésnél, ugyanezt a tömörítőerőt a hengerek nagyobb mechanikai igénybevétele mellett lehet elérni. Az adagoló-, illetve etetőszerkezet működő részeit érintő innováció a szerkezetek működtető mechanizmusaiban, a tömörítőerő növelésében, a biztonságos anyagtovábbítás javításában nyilvánul meg, ami egyenletesebb szecskahosszúságot, homogénebb szecskaeloszlást eredményez. Az adagoló-, illetve etetőszerkezet hajtása mechanikusan, fogaskerekes hajtóművön keresztül történik, ennek változtatásával állítható a technológiai előírásnak megfelelő szecskahosszúság. Az innováció hatására emellett alkalmazzák a hidrosztatikus, hidromotoros hajtást és ezek kombinációját. A hidrosztatikus hajtásátvitel további innovációs lehetőséget biztosít a fokozatmentes hajtás megvalósításával. Egyes konstrukcióknál (pl. Krone BIGX) a betakarító-adapterbe épített szenzor érzékeli a növény nedvességtartalmát, és ennek megfelelően optimalizálja a behordószerkezet fordulatszámát, vagyis a szecskahosszúságot. Hasonlóan infravörös technológiával a John Deere 8000 és Claas Jaguar 800 és 900-as sorozatnál valós időben mérik az anyag nedvességtartalmát, és ennek alapján vezérlik az optimális beállítást.


4 hengeres adagoló működtető mechanizmusa

A szecskázódobok tekintetében az aprítókések elhelyezésében két kiforrott konstrukcióval találkozhatunk, a dob alkotójával párhuzamosan lépcsősen, 4-es osztással több sorban (John Deere 8000), vagy a dob alkotójára szögben, V-alakban, két sorban. Az aprítódobokra vonatkozó innovációkkal a különböző biomassza, takarmánykészítés, lágy- vagy fásszárú energianövény betakarítására, aprítására vonatkozó technológiai igénynek megfelelően, egyes gyártmányokon belül azonos geometriai méretekkel rendelkező csereszabatos – átmérő és szélesség –, de eltérő felszerelhető késszámú változatokat fejlesztettek ki. Ebből adódóan a beállítható szecskahosszúság akár 3-33 mm között változtatható, ami késleszereléssel tovább variálható.

A takarmány minőségét silókukorica és cirkos keverékeiből készült szilázsok esetében a szemtermés érettségi foka határozza meg, ezért e növények betakarítása során a hatékony szemroppantás és – emellett, pl. a kalászosok zúzalékkészítési betakarításakor – a szárrészek zúzása elengedhetetlen. Éppen ezért a gyártók folyamatosan fejlesztik a magajáró szecskázókba épített hengeres, különböző profilú és fogszámú rovátkolt berendezéseiket. A hengeres szemroppantók különleges kopásálló karbonacélból vagy felületkezelt öntisztító krómacélból készülnek. Eltérő kerületi sebességgel forognak, a távolságuk pedig a zúzóhatás növelésére – a növény tulajdonságaitól függően – állítható.


A terményáramba épített infravörös szenzorok mérik az anyag nedvességtartalmát

Egyre több gyártónál a tárcsás berendezéseket is megtalálhatjuk. A tengelyre felfűzött rovátkolt tárcsák nagyobb felületen érintkeznek a takarmánnyal, ezért a szárrészek zúzása is fokozottan érvényesül, aminek a nagyobb szecskahossz kapcsán a tartósításban lesz jelentősége. A magajáró szecskázók is megfelelnek a TIER IV. előírásoknak. A kisebb teljesítményű változatok SCR, a nagyobbak Ad Blue károsanyag-csökkentő rendszerrel épülnek. A Common Rail nagynyomású, hengerenkénti adagoló- és befecskendező rendszer következtében, kedvező fajlagos fogyasztással üzemeltethetők.


Különböző késszámmal szerelt szecskázódobok

Egyes gyártók újabb típusokra váltottak a meghajtó motorok tekintetében. A Krone a kisebb teljesítményű gépeibe: a BIGX 480, BIGX 580 típusokba a soros elrendezésű MTU 6R 1300, illetve MTU 1500 típusjelű 6 hengeres motorokat, míg a nagyobb teljesítményű gépekbe BIGX 680-780-880 típusokba Liebherr D 9508 típusú 8 hengeres soros, a BIGX 600-770 típusokba 8 hengeres MAN D 2868 V, a 850-1100 típusokba pedig MAN D 2862 típusú 12 hengeres V motorokat építenek. A John Deere 8000 sorozatú magajáró szecskázók kisebb teljesítményű 8100-8200-8300-8400-8500 és 8600 gépek John Deere gyártmányú PowerTech PSS 9.0L, illetve PowerTech PSS.13.5L motorokkal vannak felszerelve, míg a két legnagyobb teljesítményű gépbe Cummins QSK 19 motor van építve.


Szecskaméret-variációk a különböző késszámú doboknál

A New Holland gépek közül az FR 480-550 típus FPT Cursor 13, míg a 650-780 típusok FPT Cursor 16, a legnagyobb gépe pedig FPT Vector 20 típusú motorral készült.

A Claas Jaguar 800 és a 900 sorozat kisebb tagjai Mercedes-Benz OM 470-471 6 hengeres soros, míg a 900-as sorozat két nagyobb tagja a 970 típus MAN D 2868 8 hengeres V-, míg a 980-as típus MAN D 2862 12 hengeres V-motorral szerelve kerül a piacra. A korszerű motorok üzemeltethetők manuális kézi terhelésszabályzóval, vagy automatikus szenzorérzékelők vezérlésével, automatikus terhelésszabályozással. A különböző üzemmódokban (pl. a New Holland gépeknél) a motor „Eco ott” fokozatban – teljes terhelés mellett – a névleges fordulaton dolgozik, míg „Eco high” fokozatban a motor fordulatszáma 1950-re csökken, és a hajtóanyag-felhasználás is kedvezően alakul. Az „Eco low” választásával – 1700-1800 motorfordulat mellett – ezek a paraméterek tovább javulnak.


Kiszerelt hengeres szemroppantó hengerpár

Az összkerékhajtású változatok is kialakításra kerültek a járószerkezeti hajtás tekintetében. Szinte valamennyi gyártmány a fogaskerekes hajtóműnek és a hidrosztatikus hajtásátvitelnek köszönhetően szántóföldön 0-20 km/h, míg közúton 0-40 km/h közötti sebességtartományban üzemeltethetők. A Krone BIGX sorozat tagjainak alapváltozatainál a mellső kerekeket hidraulikus kerékmotorok hajtják meg, míg a hátsó kormányzott kerekek – a tökéletesebb talajkövetés biztosítására – független kereszt lengőkaros felfüggesztésűek.


Különböző szemroppantó konstrukciók

Az összkerékhajtás megvalósítására a hátsó kerekek hajtása is kerékmotorokkal történik. A hidrosztatikus hajtás a „differenciálzár” automatizálását is lehetővé teszi egyes típusokon (John Deere 8000 sorozat) a hajtott kerekek kipörgésének megakadályozásával.


A sorfüggetlen silókukorica adaptereken alkalmazott tarlómaradvány szárzúzó konstrukciója

A gépkezelő munkáját könnyítik meg az automatakormányzásra alapozott GPS alkalmazások, pl. John Deere sorozatnál az AutoTrak RowSense RowTrak, de ezek egyéb gyártmányokon is megtalálhatók.


Korszerű MTU motor kiszerelve

A gépkezelők kényelmes munkavégzését szolgálják a kényelmes átlátható kezelőfelületekkel, monitorokkal ellátott, nagy üvegfelülettel kialakított vezetőfülkék. Egyes típusoknál a nagy munkaszélességű adapterekre történő jobb rálátás biztosítására (pl. széles lucernarendek, vagy nagy magasságú silókukorica esetében) a vezetőfülke felemelhető (Krone BIGX).

Az adapterek vonatkozásában tapasztalhatjuk, hogy szinte valamennyi gyártó kínálatában megjelenik a nagy, 6 m körüli munkaszélességű, elsősorban kalászos gabonák teljes növényi zúzalékkénti szilázsnak történő betakarítására alkalmas rotációs, tárcsás vágószerkezetű direktvágó asztal, mely egyaránt alkalmas a tejes érés végén, vagy a viaszérés elején történő szecskázás, betakarítás elvégzésére.


Keresztlengőkaros kerékfelfüggesztés

A Kemper GmbH sorfüggetlen silókukorica-adaptereinek újabb változatai – mivel a takarmány-minősége szempontjából a kukoricanövény szárának alsó 30-40 cm-es része már nem hasznosítható, ezért az adaptert igen magas tarlóval kell járatni – szárzúzó-berendezéssel vannak szerelve. A silókukorica szecskázásával egymenetben a tarlómaradványokat zúzza és elteríti, segítve a maradványok talajba dolgozását, és a traktorok gumiabroncsait veszélyeztető tarlócsonkok is megszűnnek. A Krone BIGX szecskázók sorfüggetlen silókukorica-adaptere a beállított tarlómagasságot kereszt- és hosszirányban is automatikusan tartják.

Dr. Kelemen Zsolt

műszaki szakértő

yes