FIMA Zaragoza – minden, ami a spanyol ízlésnek megfelel!

Borítókép

Az Ibériai-félsziget legnagyobb és legfontosabb mezőgazdasági gépkiállítását idén már 40. alkalommal rendezték meg Aragónia központi városában. Vásárvárosi rangját szerencsés fekvésének is köszönheti: a versenytársnak tekinthető nagyvárosoktól azonos távolságban fekszik, minden irányból jól megközelíthetően. Az európai nagyok korábbi megállapodásának köszönhetően minden páros év tavaszán itt lehet mérvadó kiállítás, ősszel pedig Bolognában. Páratlan években tavasszal Párizs nyitja a sort, és ősszel Hannover zárja. Idén a kereken 1300 kiállító 60%-a spanyol volt. Kínálatukra 227 ezer látogató volt kíváncsi.

El Tractor de España 2018

A Spanyolország traktora címért három teljesítménykategóriában lehetett indulni: 100 LE alatt, 101-200 LE között és 201 LE felett. A díjnyertes gyártmányok: Landini Rex 4100 GT, New Holland T7.225, Fendt 1050 Vario. A nyertesekről csak röviden szólnánk, hiszen a szakmai közönség előtt nem ismeretlenek.

Landini Rex 4100 GT: 100 LE alatt

A Landini REX 4 sorozat lenyűgöző kialakítású „GT” modellje gyümölcsösökbe és szántóföldi munkákhoz ajánlott. Vonalvezetése, a motorháztető és a sárvédők dinamikája agresszív és vonzó megjelenést kölcsönöz a traktoroknak, az elülső rácsba finoman integrált fényszórókkal. Az olasz designer a vezetőre koncentrált: az ő ülésének optimális ergonómiai megoldásai, az intuitív kezelőszervek és nagy tér, amely a szabad mozgást minden időben, szakszerűen és biztonságosan garantálja, mintaszerű.

Motorja 4 hengeres Deutz Tier 4 Interim 2.9L (TCD L4), EGR + DOC és EMS (Engine Switch Memo) felszereltséggel. Háromféle sebességváltó választható: 4 vagy 5 sebességes, illetve az 5 sebességes PowerFive. Az elektrohidraulikus PowerFive sebességváltó Hi-Lo Powershift üzemmódot is lehetővé tesz. Hajtásmegszakító gombja van a sebességváltó karon a kézi sebességváltásokhoz. A Power Shuttle irányváltó kart a kormánykerék mellett helyezték el. Első hídja 55 fokos bekormányzási szögű, Hydralock típusú differenciálzárral és hidraulikus kerékhajtással. A motortér optimalizálása, valamint a 18, vagy 16 collos gumiabroncsok alkalmazása tette lehetővé a bekormányzási szög 20%-os növelését, kiváló fordulékonyságot biztosítva szűk helyeken is.

New Holland T7.225: 101-200 LE között

Lágy vonalvezetés, megnyerő külső. Ezek tűnnek először szemünkbe, amikor ránézünk egy új generációs T7 traktorra. Új, macskaszem formájú lámpatestek, agresszív, kopoltyúszerű oldalsó nyílások, sirály szárnyra emlékeztető kabintető profil. A tágas, rugózott Horizon™ fülkébe beülve sem érheti a vezetőt csalódás, akit akár 20 darab LED munkalámpa fényereje segít az éjszakai tájékozódásban. Kategóriájában az egyik legkiemelkedőbb komfortú vezetőülésben ülhet, és megtapasztalhatja a kezelőbarát kartámasz nyújtotta előnyöket napi munkája során.

A megújult, standard tengelytávú T7 traktorszéria esetében a Tier4B emissziós normát teljesítő T7SWB traktorcsalád 4 különböző erőgépének névleges motorteljesítménye 140 – 180 LE közötti, maximális teljesítménymutatóik pedig175 LE-től – 225 LE-ig terjednek.

De miért szerepel a motorházon látható típusjelzésben a 225? Ahogyan minden NH traktornál a négy T7SWB modell esetében is azonnal rávilágít ez a felirat az átmenetileg, maximálisan elérhető motorteljesítményre. Azaz: a díjazott T7.225 modell esetében a max. motorteljesítmény 225 LE, 180 LE névleges tartós teljesítmény mellett. Az EPM motorvezérlésnek köszönhetően a névleges motorteljesítményhez képest akár 45 LE többletteljesítményre is lehet számítani. Erőteljesek, kiemelkedően nagy hatásfokúak, környezetbarátok az ebbe a sorozatba beépített 6,7 literes NEF (New Engine Family) FPT dízel motorok. A sebességváltó kínálatból a vásárló igény szerint választhat. Csoport PowerShift, Full-PowerShift vagy fokozatmentes CVT váltóművek állnak rendelkezésre.

Fendt 1050 Vario: 201 LE felett

Kevés traktornak lett volna esélye felvenni a versenyt a legerősebb Fendt típussal. Ezt az erőgépet kifejezetten olyan nehéz talajmunkákra fejlesztették ki, amelyeket eddig derékcsuklós, hevederes járószerkezetű vagy rendszertraktorok tudtak csak elvégezni. 500 LE teljesítményű MAN 12,4 liter lökettérfogatú, 6 hengeres dízelmotorja a szelektív katalitikus redukciónak és a dízel oxidációs katalizátornak köszönhetően Tier IV besorolású. Névleges motor-fordulatszáma 1700 min-1, de maximális 2400 Nm nyomatékát már 1500 min-1 fordulatszám mellett leadja. A motorháztető alatt számos újdonság rejtőzik. A traktor élettartamának és megbízhatóságának növelését legfontosabb célként tekintve ebbe a Vario-sorozatba építették be elsőként az alacsonyfordulat-koncepciót követő „Fendt ProDrive” és a Fendt VarioDrive meghajtás-technológiát.

Természetesen összkerékhajtású. Üzemi tömege 14 ezer kg, ami a széles pótsúlyozási lehetőség következtében a saját tömeg 50 százalékával tovább terhelhető. Hajtóanyag-tartálya 800 literes. Hátsó hárompontos emelőszerkezete IV. kategóriájú. A hátsó teljesítményleadó tengely választható fordulatszámai 1000/1000E/1300 min-1. A fronthidraulika egészen pontosan 5897 kg teher emelésére képes.

Innovációs díjözön

A FIMA kiállítás második napján hagyományosan az innováció állt a középpontban. Az esemény részeként a technikai újdonságokat díjazták. A termékdíj versenyen 115 vállalat vett részt, és végül 36 innovációnak ítéltek oda kitüntetést.

A Fendt három díjat is kapott a technikai újításokért, a Fendt e100 Vario elektromos kompakt traktorért, a Fendt VarioPull automatikusan szabályozott munkaeszköz-felfüggesztésért, továbbá a Fendt IDEAL kombájnért.

’Jelentős műszaki újdonság’ díjat kapott például a Pulverizadores Fede intelligens, visszacsatolásos Smartomizer ültetvénypermetező gépe is. Ennek a szállított levegő vegyszertelítettségét figyelő rendszere – magyarul a ventilátor lapátszögének állítása – segítségével akár 48%-kal mérsékelhető az elsodródás. A szántóföldi permetezőgépeknél kiemelkedően érdekes volt az Amazone WingStopPro megoldása, amely minimálisra csökkenti az egyre szélesebb szórókeretek keresztirányú belengését. A legnagyobb egybefüggő kiállítási területet – 3500 m2– a mediterrán térségben különösen kedvelt, Madridban és Valladolidban gyárakkal és K+F létesítményekkel rendelkező New Holland töltötte ki. Ezen – és a Fendt standján – hosszasan időzött VI. Fülöp spanyol király is.

Dr. Tátrai György